GeldZaken

boekbespreking ‘100 dingen die miljonairs doen’

Geldzaken - 2 lampen

‘Cumberland verdiept zich in de gewoonten, technieken, tools en manier van denken van selfmade miljonairs en helpt je om – met hun hulp – stap voor stap je eigen toekomst vol overvloed te creëren.’ Deze tekst op de achterkant van het boek ‘100 dingen die miljonairs doen’ van Nigel Cumberland wekt hoge verwachtingen. Alsof je een kookboek in handen krijgt dat recepten bevat voor een rijk en prettig leven. Maar zo simpel is de route naar een leven als miljonair in de praktijk natuurlijk niet.

Het boek bestaat uit precies 100 hoofdstukjes van steeds twee pagina’s lang. Op de linker pagina staat een stelling met uitleg. Op de rechterpagina de praktische uitwerking.
Hoofdstuk 14 heeft bijvoorbeeld de titel ‘Spaar voordat je uitgeeft’.  Vervolgens worden twee onderzoeken geciteerd waaruit blijkt dat Amerikanen en Engelsen te weinig spaargeld hebben. Er wordt ook goed nieuws gemeld: een klein maandbedrag sparen zal naar verloop van tijd al tot een aardige som uitgroeien, en hoe eerder je daarmee begint hoe langer het kan groeien.
Op de rechterpagina wordt betoogd dat het verstandig is om te sparen op het moment dat geld binnenkomt. Ook is het slim om salarisverhogingen en bonussen op de spaarrekening te storten.

Dit voorbeeld illustreert goed mijn kritische kanttekeningen over dit boek. Het is natuurlijk leuk om een boek met veel hoofdstukjes te schrijven. De kwantiteit van de hoofdstukken lijkt echter belangrijker te zijn geweest dan de kwaliteit en inhoudelijkheid.
Voor jongeren die nog niet veel ervaring hebben met geldzaken bevat het boek zeker een aantal interessante hoofdstukken. De lezer met meer financiële ervaring vindt vooral ‘open deuren’. Toch zijn er ook een aantal opmerkelijke teksten te vinden die indruisen tegen wat in het algemeen verstandig wordt gevonden. Wat te denken van het hoofdstuk ‘Speculeer verstandig met krediet’  (hoofdstuk 24) of ‘Tweedehandsauto’s zijn een goede belegging’ (hoofdstuk 47).

Mijn tweede kanttekening heeft betrekking op het sterk Angelsaksische karakter van het boek. Hoewel er een prima vertaling is afgeleverd hebben de geciteerde onderzoeken en feiten vrijwel uitsluitend betrekking op de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Geregeld stel ik mezelf dan de vraag hoe de situatie aan de andere kant van het water zich verhoudt tot de situatie op het Europese vasteland of Nederland. Helaas vind je daarover geen informatie in het boek.

U kunt het boek bestellen op Managementboek.nl. Ga naar de website, dat opent in een nieuwe tab, door op de link te klikken.

managementboek.nl/boek/9789047013662/100-dingen-die-miljonairs-doen-nigel-cumberland?affiliate=7014(opent in een nieuwe tab)